SHARE

 

Het was groot nieuws eind december 2016. De Aviolanda Aerospace in gemeente Woensdrecht zou een Europese investering van 1,9 miljoen euro hebben gekregen om zo de eerste Nederlandse testlocatie voor drones te worden. Bij verdere navraag over de besteding van deze ruime subsidie, blijkt de vork echter iets anders in de steel te zitten…

Icares
”Wij, als gemeente Woensdrecht, hebben uit naam van het brede samenwerkingsverband Icares (Innovation Cluster Accelerating Remote Sensing) de Europese subsidie van 1,9 miljoen euro toegekend gekregen”, verklaart Sven Willemsen, projectleider van Icares. Het samenwerkingverband bestaat uit 10 partners uit België, Frankrijk, Engeland en Nederland. De interreg subsidie komt dan ook vanuit het 2 Zeeën programma van de Europese Unie.

Geen partner
”De vliegbasis Woensdrecht wordt geregeld verward met Aviolanda Aerospace. Zo is waarschijnlijk ook deze foutieve berichtgeving tot stand gekomen”, verduidelijkt Willemsen. Aviolanda Aerospace is echter het bedrijventerrein voor vliegtuigonderhoud, ook wel bekend als Business Park Aviolanda. De vliegbasis Woensdrecht en het Businesspark Aviolanda is een gezamenlijk cluster voor civiel en militair vliegtuigonderhoud. Het Business Park Aviolanda behoort echter niet tot het samenwerkingsverband Icares.

Toepassingen in kaart
De vliegbasis Woensdrecht is dus een mogelijke locatie om activiteiten van Icares te ontwikkelen. Het belangrijkste doel van Icares is het vormen van een innovatief cluster dat zich bezighoudt met brede toepassing van drones in diverse sectoren. ”We willen in het project de vraag en aanbod zijde rondom de toepassingen van drones bij elkaar brengen”, vertelt Willemsen. Het project legt zich toe op de sectoren natuur, argrarisch, civiel en water. Het is de bedoeling dat bedrijven kennis kunnen nemen van de toepassingen van drones binnen deze sectoren. Daarom is er behoefte aan zowel een centrale als meerdere decentrale testlocaties.

Gunstige voorwaarden
Als centrale testlocatie is Woensdrecht in beeld, maar ander decentrale testlocaties behoren ook tot het project, deze zullen worden opgericht in andere landen. De randvoorwaarden zijn zeer gunstig voor Aviolanda Aerospace als centrale testlocatie.

”We werken hard aan het binnenhalen van een vergunning om door het ILT erkend te worden als testlocatie”, aldus Rob Nispeling, business development manager van Aviolanda Aerospace. ”Wanneer er activiteiten van Icares ontwikkeld zullen worden, heeft Aviolanda Aerospace daar hopelijk ook financiële baat bij”, licht Nispeling toe.

Opstarten
Hoe Icares de activiteiten precies gaat vormgeven, is nog onbekend. ”We weten pas een maand dat we de subsidie hebben binnengehaald en zitten het eerste half jaar nog in de startfase”, besluit Willemsen.

 

 

GEEN REACTIES